Posledná aktualizácia: 11.12.2024 o 16:41
Staršie témy dňa si môžete pozrieť v archíve - po stlačení + v ľavom hornom rohu.
Vítam Vás v mojom svete malého aj veľkého lietania.
Vyjadrujem NIE vojne! Som solidárny s Ukrajinou!
Dnešná téma - Vítame nový rok 2023
Prajem Vám všetci moji priatelia, známi, pravidelní aj náhodní čitatelia mojej stránky veľa zdravia, splnenie prianí a predsavzatí. Život bez bolesti a strachu, obklopení ľuďmi, ktorí Vám robia radosť. Nám ktorým učarovalo lietanie bezpečné pristátia lietajúcich strojov či už riadených vlastnou rukou, alebo na diaľku. Teším sa na stretávanie sa buď tu virtuálne, ale ešte radšej osobne niekde v prírode, alebo na letisku.
Zoznam všetkých príspevkov v blogu
13. Der Mini (UHU) Falke
12. Programátor KST (+CHA) serv
11. ISDT BG-8S testér, balancér
10. Použitie vypínača v modeloch RES/F3L
9. OLDIEMAN
8. NFROB
7. Keď retro tak RETRO
6. Oldieman
5. Crosscountry
4. Purito II
3. Lepidlá
2. ALADIN
1. Stavebná sezóna začala
13. Der Mini (UHU) Falke
12. Programátor KST (+CHA) serv
11. ISDT BG-8S testér, balancér
10. Použitie vypínača v modeloch RES/F3L
9. OLDIEMAN
8. NFROB
7. Keď retro tak RETRO
6. Oldieman
5. Crosscountry
4. Purito II
3. Lepidlá
2. ALADIN
1. Stavebná sezóna začala
Zoznam všetkých príspevkov v skupine
29. Veľmi chytrý prípravok
28. Prime RES II
27. Kalendár súťaží F3L 2023
26. FALKO - nový "antik" klzák
25. Graupner 1972
24. Novinka na trhu - "CHASERVO"
23. MS svahových vetroňov F3F
22. 920 MHz systém Futaba
21. "Smart" merač akumulátorov od Futaby
20. Medzinárodná súťaž kat. F3L
19. Slováci majstrami sveta !
18. Školenie pilotov kat. F3L
17. MS kat. F3K - RC hádzadlá opäť v Martine
16. Aeronaut oslavuje 100. výročie
15. Aktualizácia pre T16IZ
14. "Sweat Life"
13. Aktualizácia pre vysielače T16/T18/FX36
12. Futaba TM-18
11. YGE tak trocha iný regulátor
10. Prvý pretek kat. F3L Martin
9. Výrnikom naprieč Afrikou
8. WIK katalóg
7. CONTEST Eurotour
6. WINDY
5. Futaba R3104SB
4. SOLARFILM Lite
3. Servo KST A08
2. OLDIEMAN
1. KAVAN C100 duo
29. Veľmi chytrý prípravok
28. Prime RES II
27. Kalendár súťaží F3L 2023
26. FALKO - nový "antik" klzák
25. Graupner 1972
24. Novinka na trhu - "CHASERVO"
23. MS svahových vetroňov F3F
22. 920 MHz systém Futaba
21. "Smart" merač akumulátorov od Futaby
20. Medzinárodná súťaž kat. F3L
19. Slováci majstrami sveta !
18. Školenie pilotov kat. F3L
17. MS kat. F3K - RC hádzadlá opäť v Martine
16. Aeronaut oslavuje 100. výročie
15. Aktualizácia pre T16IZ
14. "Sweat Life"
13. Aktualizácia pre vysielače T16/T18/FX36
12. Futaba TM-18
11. YGE tak trocha iný regulátor
10. Prvý pretek kat. F3L Martin
9. Výrnikom naprieč Afrikou
8. WIK katalóg
7. CONTEST Eurotour
6. WINDY
5. Futaba R3104SB
4. SOLARFILM Lite
3. Servo KST A08
2. OLDIEMAN
1. KAVAN C100 duo
Blog
Zaujímavosti, novinky..
Modelársky areál Plevník na Googli
11.12.2022
Der Mini (UHU) FALKE. Mám troch vnukov, ktorí postupne dorastajú do veku, kedy by okrem hrania už mohli pochytiť aj základy niečoho kreatívnejšieho. A aj keď žijú mimo Slovenska, rád by som im vštepil základy modelárstva a aj radosť z lietania. Niečo už máme za sebou zo základov lietania, ako zistiť smer vetra, správne vypustiť model. Tak teraz je čas skúsiť niečo pokročilejšie. Som hľadal, čo by bolo vhodné, nakoniec ma zaujal tento model, ktorého názov si pamätám ešte z mojej mladosti od Graupnera. Aktuálne je predajca Kavan, aj keď výrobca je pán Haisbök. Zvláštne, že môj je ešte UHU, teda sova a aktuálne to už je FALKE, teda sokol. Zrejme to súvisí s autorstvom toho pôvodného. Stavebná sezóna aj u mňa už začala, tak prvú som dorobil túto "sovičku". K stavebnici - je tu typický Heisbökovský rukopis - precízny plán, všetko potrebné k stavbe aj správnemu zoriadeniu k dispozícii. Jedine k stavebnému návodu, ktorý je kľúčový pre začiatočníkov mám pripomienku - je veľmi stručný, mne je to jasné, ale pre deti by som napísal viac aj detajlnejšie. Stavba ide rýchlo, všetko pasuje výborne. Po zostavení som všetky plochy prebrúsil, dopopručené je lakovať 3 x zapónom, ja som dal najprv plničom pórov a prebrúsil a potom 2 vrstvy laku. Hmotnosť vyšla ca 54 gramov čo nie je vôbec zlé, ale.. Chvost v tvare T je efektný, ale použitý materiál je príliš ťažký. Smerovka je pritom najviac namáhaná a je to aj najslabšie miesto. Čo sa mi aj potvrdilo, pri manipulácii som celý vrch s výškovkou odlomil. Aj som zistil prečo, vlákna balzy sú správne, ale vrchná časť neviem prečo je s vláknnom kolmo. Je len otázka času, kedy sa to práve tu zlomí. Zalepil som a z oboch strán prilakoval papier. No a prichádzam k hlavnému problému a to je vyváženie. K dispozícii sú olovené broky ca 20 gramov. Tak som sypal a postupne minul všetko a ťažisko ešte stále vzadu. Nakoniec som zaplnil obidve dutiny v predu trupu. Váha vyšla nakoniec 84,2 gramu. Je to škoda, to sa mi zdá už moc. Klzák je pripravený na zálet, len teraz neviem kedy, určite dám neskôr vedieť aj k letovým vlastnostiam.
3.12.2022
Programátor KST (+ CHA) serv. Určite to poznáte. Po namontovaní pák na servo poväčšine nesedí stredová poloha. Čo s tým? Dá sa to nastaviť vo vysielači, ale tým si rozhádžete všetko ostatné. Už nejakú dobu registrujem možnosť programovať niektoré KST servá. A to aj najnovšie CHA servá, ktoré majú pôvod tiež tu. Tak ma potešilo, že je tento malý programátor, kde je možné nastaviť stredovú polohu a zmeniť pracovnú frekvenciu. To mi vlastne vyhovuje, ostatné ide potom bez problémov urobiť vo vysielači. Mám ho už doma a aj v praxi overené - funguje bez problémov. Postup je veľmi jednoduchý - pripojiť napájacie napätie, pípne a rozsvietia sa obe LED diódy, pripojiť servo, ostane svietiť LED frekvencie serva. Tlačidlom zmením ak treba, potvrdiť Enter. Potom otočným potenciometrom nastavím požadovaný stred, potvrdím Enter. Hotovo. Stlačením potenciometra nasleduje reset do prvotného nastavenia. Vyskúšal som u CHA sérv, funguje aj u X08 a A08. Žiaľ u toho, ktoré používam často - X06 takáto možnosť nie je. Ktoré ostatné typy je možné programovať neviem. Cena je 35 $. Od výrobcu z Číny mi prišiel balíček rovno do schránky za 9 dní.
24.11.2022
ISDT BG-8S testér, balancér. Písal som nedávno o tomto testeri ako novinke od Futaby. Aj to, že by sa mi hodil. Neskôr sa objavil v ponuke ACT Europe, ale za cenu 80,- €. Tak som sa informoval u Pelikána, kedy bude dostupná aj tu. Ale nebude, pretože za túto cenu aj keď je tam logo Futaby je to nepredajné. To som, ale nevedel, že Pelikán predáva viaceré od ISDT. Tak som obratom objednal a v Tatramodel zaplatil 37,90 €. Medzičasom aj ACT znížil cenu na prijateľnejších 50,- €. Samozrejme som už aj vyskúšal všetky možnosti, ktoré toto malé, ale chytré zariadenie ponúka. Hlavná je kontrola batérií. Sú tu všetky dnes používané typy. Informáce ako napätie jednotlivých článkov, maximálny rozdiel, celkové napätie ako aj percento nabitia sú k dispozícii. Nová je možnosť balancovania jednotlivých článkov. Veľmi jednoduché, stačí spustiť, po ukončení sa ozve signál. Hotovo. Ďalšia funkcia je kontrola signálu u príjmačov. Buď PWM - kontroluje len jeden kanál, ďalšie treba prepnúť. Alebo signály S-Bus, po pripojení vidím všetky kanále súčasne, u aktivne pripojených veľkosť a smer pohybu. No a posledná funkcia, po pripojení aku je k dispozícii klasický USB výstup pre napájanie/nabíjanie rôznych gadgetov ako telefóny a iné. ( 5V/2A ) A ako bonul oproti jednoduchej nabíjačke dostanem informáciu akým prúdom sa nabíja, akú energiu som tam dostal. Ja som vyskúšal nabíjanie môjho vysielača T16iZ. Funguje bez problémov. Pre aktualizáciu fw/sw je tu ešte jeden výstup USB mini. Na domovskej stránke ISDT je možné stiahnuť aplikáciu pre rôzne platformy. Po jej spustení a pripojení testéru sa zobrazí aktuálna verzia, ak je k dispozícii novšia je možné ju aktualizvať. Okrem toho si môžem zvoliť vlastné logo, ktoré sa zobrazuje po spustení. Žiaľ ale nepodarilo sa mi pripojenie, predpokladám, že som nemal správny kábel USB mini/ USB. Vyskúšal som to ale u nabíjača K2, kde je už nové USB C a pripojenie prebehlo bez problémov. Záver: som spokojný a určite ho budem používať denne. Doporučujem.
Viac ..
11.10.2022
Použitie vypínača v modeloch RES/F3L. Zapínanie a vypínanie napájania sa rieši rôzne. Na pretekoch sa dá vidieť všeličo. Od najjednoduchšieho rozpojením konektora, mechanickými vypínačmi umiestnenými z vonku, alebo vnútri trupu. Ja som to prakticky od môjho prvého RES-ka riešil elektronickými vypínačmi ovládanými priložením magnetu. To sa mi aj osvedčilo a dnes patri k štandartnému vybaveniu. Doteraz som použil tri typy rôznych výrobcov, pričom posledný mi vyhovuje najviac a som s ním spokojný. Prvý, ktorý som použil je DPSI NANO od Emcotec, teraz Hacker. Je výborný ako všetko od Emcotec, zo všetkých troch je ale najdrahší. Aktuálne ho mám v mojej svahovej ALULE. Ako druhý je ZEPSUS, veľmi rozšírený v našich eu-končinách. Parametre má podobné ako predchádzajúci. Posledný je PICO-SWITCH od Practicalrc. Dá sa kúpiť u Hyperflight. Trochu problém je že je to z Anglicka, tak treba rátať s doplatením našej dph. Ale aj tak vychádza cenovo najlepšie. Prvé dva fungujú tak, že po priložení magnetu sa zopne a dioda trvale svieti. Nano aj Zepsus na zeleno. Po opätovnom priložení sa vypne. U tretieho je to ale tak, že po priložení sa zopne a modrá ledka bliká. Vypne sa, ale po priložení magnetu na min 3 sekundy. Dlžky káblikov si podľa potreby upravujem aj s konektormi na oboch stranách. (viď foto dole) Váhovo vychádza tiež najlepšie - do 3 gramov som sa zmestil aj s mojimi úpravami. U stávajúcich modeloch mám z boku trupu otvor, ktorý som zalial priehľadným lepom a z vnútra prilepil samotný vypínač. Po poslednej príhode, keď som na súťaži zabudol zapnúť, ani som to neskontroloval a model vystrelil na gume som sa rozhodol, že v ďalšom lietku bude z vrchu, aby som to určite nepriehliadol. Aj keď viniť môžem len seba konajúcemu v strese. Ešte treba upozorniť, že aj vo vypnutom stave tečie cez vypínač minimálny prúd (5 ųA), pokles si určite ani len nevšimnete, len pokiaľ model nepoužívate dlhodobo, napr. cez zimu lepšie je ho mechanicky rozpojiť.
Ak som mojími skúsenosťami pomohol budem rád, ak mi dáte k tomu váš názor budem ešte radšej.
Ak som mojími skúsenosťami pomohol budem rád, ak mi dáte k tomu váš názor budem ešte radšej.
Viac ..
9.9.2022
OLDIEMAN aj keď je model už nejaký čas hotový k záletu som sa dostal až teraz. Niekoľko informácií aj záberov som už uvádzal v predchádzajúcom, tak to skúsim nejak zhrnúť. Model ma zaujal ihneď ako EXTRON ohlásil jeho vydanie. Pretože mám rád veci precízne a robené vrámci mojej filozofie urobil som niektoré zmeny/úpravy. Servá som presunul čo najbližšie ku kormidlám, motor je doporučený Extron, regulátor YGE 65, napájanie elektroniky cez BEC je nastavené na 7,8 V, výstup telemetrie cez SBUS2. Servá BlueBird HV 10 gramové. Príjmač Futaba R3008SB. Akumulátory mi ostali voľné TopFuel 3s, 4500 mAh. U mňa platí zásada, že všetky spálené plochy po rezaní laserom musia ísť preč. Zaberie mi to veľa času, niekde je problém, že sa zmenší rozmer, ale tak to musí byť. Poťah všetkých plôch je bezfarebným japonským papierom ca 21gr/m. Lepím vždy vodouriediteľným lepidlom Glutofix. Viackrát lakované napínacím lakom, na záver originál lakom aj farbičkami od Stefana Graupnera Spannfix. Samozrejme natierané veveričím štetcom. Polep som si dal zhotoviť v reklamnej firme podľa mojich predstáv. Kolečká podvozku mali byť vyrezané a vytvarované z preglejky, čo som ale zavrhol, pretože ich životnosť na asfalte by bola veľmi malá, tak som zvolil tieto mechové, ktoré sa mi osvedčili na našom už "letitom" asfalte s jeho skutočne abrazívnym povrchom Mal som obavy so záletu ale to je vždy. Ťažisko zmerané, výchylky kormidiel dávam menej ako je doporučené a veľké expo. Nebolo nutné žiadne trimovanie, všetko ostalo v nule! Jedine som znížil expo na 50 %, časom ešte zväčším výchylky, hlavne smerovku. Všeličo som už lietal, ale tak poslušný model si dávno nepamätám. Nielenže je v štýle retro, ale aj nezáludný vo všetkých fázach letu, dokáže celú akrobaciu vrátane letu na chrbte. Jeden problém som musel riešiť predsa - ostruha je len jednoduchý trojuholník z preglejky. Na trávu fajn a určite vyhovuje, ale u nás sa lieta z asfaltu, po prvom lietaní úplne zodraté a na záver ešte aj odlomené. Mohol som to riešiť počas stavby, len mi to nejako ušlo. Tak trocha práce naviac, cesta do Žiliny k Martinovi Ščepkovi pre vhodnú ostruhu s kolečkom. Úprava sa zdá podarila, prakticky uvidím pri najbližšom lietaní. Model vrelo doporučujem ak ste zástancom takéhoto štýlu, chcete sa zabaviť pri stavbe aj si pohodovo polietať.
Niekoľko záberov je tu pod textom. A samozrejme ako vždy je k dispozícii aj galéria s ďalšími detailami.
Medičasom vyšiel aj test tejto stavebnice v augustovom čísle Flug Modell Technik.
Doplnené 23.9.2022
Vďaka telemetrii je možné získať viaceré informácie či na zemi, alebo počas letu. Na zemi pozerám na obrazovke, počas letu cez prepínače počúvam. Tu mám nastavené otáčky, spotrebovanú kapacitu, prúd.
Tak som zistil, že na zemi točí motor max 7 400 ot/min pri prúde 29 A. V horizontálnom lete potom 8 000 ot/min pri 33A.
Lietam na jedny aku dva lety po ca 7 minút. Spotrebovaná kapacita je 2 200 mAh. Ostáva ca 50% čo je skladové napätie.
U všetkých elektrických motorákov sa snažím vždy lietať na ca 50%.
Niekoľko záberov je tu pod textom. A samozrejme ako vždy je k dispozícii aj galéria s ďalšími detailami.
Medičasom vyšiel aj test tejto stavebnice v augustovom čísle Flug Modell Technik.
Doplnené 23.9.2022
Vďaka telemetrii je možné získať viaceré informácie či na zemi, alebo počas letu. Na zemi pozerám na obrazovke, počas letu cez prepínače počúvam. Tu mám nastavené otáčky, spotrebovanú kapacitu, prúd.
Tak som zistil, že na zemi točí motor max 7 400 ot/min pri prúde 29 A. V horizontálnom lete potom 8 000 ot/min pri 33A.
Lietam na jedny aku dva lety po ca 7 minút. Spotrebovaná kapacita je 2 200 mAh. Ostáva ca 50% čo je skladové napätie.
U všetkých elektrických motorákov sa snažím vždy lietať na ca 50%.
Viac ..
19.5.2022
NFROB Potom ako som minulý rok postavil a následne aj úspešne lietal s mojím prvým samokrídlom DART som v zime objavil ďalšiu konštrukciu od toho istého autora Franza Heindlera. So stavbou som začal začiatkom roka a práve teraz dokončil. Ešte ma čaká zálet, verím, že to bude tak ako v prípade Darta bez problémov. Nechcem rozoberať tento názov, resp. skratku, ale má to do činenia s pôdorysom vo tvare luku. Bál som sa ako dokážem zvládnuť toľko zakrivení a bez deformácií, ale vďaka premyslenej konštrukcii, prípravkom a šablónám je to bez problému. Z diskusie na RC-Network som zistil, že vzhľadom na tvar je nutné vpredu veľa olova. To ma nútilo šetriť na hmotnosti so všetkým čo je za ťažiskom. Trocha priaznivejšie je to u elektroverzii, ale aj tu museli viacerí dovažovať. Ja som ale chcel jednoznačne len bezmotorovú verziu. Poťah krídiel je priehľadným Oralightom, klapky, krídelká a smerovka ešte ľahším Solarfilmom lite. A trup ako už štandartne u všetkých RES iek je polepený tenkým papierom a nastriekaný dvojzložkovým polyuretánovým lakom. Prepojenie medzi krídlom a trupom je konektormi mikro Deans. A tiež opäť aj vpredu a vzadu neodymové magnety. Servá pre krídelká sú KST A08H a na brzdy Blue Bird BMS-101HV. Napájanie z dvojčlánku Flite Zone 600 mAh. Príjmač Futaba R3004SB. A k tomu ešte magnetický vypínač Pico. S nutnosťou dovažovania vpredu som sa zmieril, preto som v predu hneď za nábežkou u oboch polovín krídiel urobil schránky s malým otvorom zospodu, kadiaľ som nasypal olovenné broky. Do každej sa ich zmestí ca 80 gramov. Po kompletnom osadení a zmontovaní mi vyšla hmotnosť 566 gramov. Do schránok som nasypal 156 gramov olova. Stále som netušil či to bude dosť, pretože niektorí museli dovažovať až 250 g. Takto som ho položil na vyvažovačku, ktorá ukázala celkovú hmotnosť 722 g, a ťažisko 168 mm +5 mm vyplývajúce so zakrivenia nábežky. Čiže 173 mm. A Franz doporučuje 172 až 177 mm. Tak mi odľahlo, ak bude možné ho posunúť môžem ešte niečo odobrať. Aj keď poloha ťažiska u samokrídla je veľmi kritická a musí byť striktne dodržaná. Ale vzhľadom na celkovú plochu 63 dm2 a uvedenej hmotnosti vychádza plošné zaťaženie 11,5 g/dm2. A to vyzerá veľmi sľubne. Teraz ma čaká to najdôležitejšie - zálet. Dúfam, že bude úspešný a budem spokojný.
Niekoľko záberov je tu pod textom. A samozrejme je k dispozícii aj galéria.
Niekoľko záberov je tu pod textom. A samozrejme je k dispozícii aj galéria.
Viac ..
29.4.2022
Keď retro tak RETRO. Som sa potešil keď po konci Graupnera otvoril Štefan Graupner svoj internetový obchod. A tu nie veľký sortiment, ale zato samé vzácnosti. Určite sa dostanem aj k stavbe legendárneho KWIK FLY, ale teraz je na stole Oldieman. Povrch je obalený klasickým japonským papierom, na to pôjde Spannfix nanášaný štetcom s veveričích chvostov, ale o tom som už písal. Práve mi dorazila zásielka vrátane nového štetca. Veď ten môj má už takmer 37 rokov. Tak sa vytešujem a idem na to.
13.3.2022
Oldieman Nakoniec som neodolal a už sa aj pustil do práce. Trup je hotový, ale k cieľu ma čaká ešte veľa roboty. Oproti originálu som urobil určité zmeny, ale elektromotor je dodpručený 750 W, 860 KV, aku trojčlánok 4 Ah. Servá som presunul až ku kormidlám. Poťah bude papierom a povrch lakovaný. Bude to taká retro klasika. Ale na obraz môj.
21.3.2022 - trup hotový, ešte krídla
30.3.2022 - na rade sú krídla
21.4.2022 - síce pomaly, ale napredujem. Teraz klasika papier a Glutofix.
28.4.2022 - a teraz už aj krídla aj trup potiahnuté.
19.5.2022 - prvý raz zmontované.
21.3.2022 - trup hotový, ešte krídla
30.3.2022 - na rade sú krídla
21.4.2022 - síce pomaly, ale napredujem. Teraz klasika papier a Glutofix.
28.4.2022 - a teraz už aj krídla aj trup potiahnuté.
19.5.2022 - prvý raz zmontované.
12.3.2022
Crosscountry Milan mal prvé sólo a pretože som bol pri tom aj ja som chcel mať niečo s krásneho počasia. Tak som naplánoval trasu Přerov - Slávnica a späť. Celé to trvalo ca 80 minút aj s dvoma nízkymi preletmi v oboch smeroch v Slávnici. A tak dúfam, že podobných príjemných zážitkov z lietania bude pribúdať. A ešte krátke video zo Slávnice.
27.2.2022
PURITO II po takmer mesiaci nemoci, keď som nebol schopný takmer žiadnej činnosti sa pomaly vraciam späť. Skúsenosť už životom viackrát mi hovorí, že netreba veľa plánovať, mám sa tešiť z toho, že som zdravý a naplno žiť každý deň. Verím, že napriek okolnostiam to bude opäť dobré.
Tak som sa pustil do stavby ďalšieho Purita. Ani neviem či by som jedno lietadlo staval opakovane. Purito je výnimka, stavba je ako balzám a dúfam, že si to znova vychutnám. Oproti jednotke som urobil niektoré zmeny, znova je cieľ dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť a minimalizovať nutnosť dovažovania. Tak sledujte so mnou.
28.3.2022 - Rebrá, rebrá, samé rebrá. Ale už tomu vidím na koniec.
5.4.2022 - Dnes taká malá ochutnávka, alebo vychytávka.
Tak som sa pustil do stavby ďalšieho Purita. Ani neviem či by som jedno lietadlo staval opakovane. Purito je výnimka, stavba je ako balzám a dúfam, že si to znova vychutnám. Oproti jednotke som urobil niektoré zmeny, znova je cieľ dosiahnuť čo najnižšiu hmotnosť a minimalizovať nutnosť dovažovania. Tak sledujte so mnou.
28.3.2022 - Rebrá, rebrá, samé rebrá. Ale už tomu vidím na koniec.
5.4.2022 - Dnes taká malá ochutnávka, alebo vychytávka.
15.2.2022
LEPIDLÁ jeden zo základných pilierov pri stavbe modelov. Za dlhú dobu mojej praxe som vyskúšal všeličo. Začínal som v dobe, keď toho moc na výber nebolo, pamätám na Kanagom, Herkules a Chs Epoxy v takej žltej papierovej krabici s kvapátkom. Tvrdol síce min. 12 hodín, ale nedám naň dopustiť. Ako plynul čas vyskúšal som všetko čo bolo na trhu k dispozícii s väčším, alebo menším úspechom. Jediné lepidlo, ktoré som nikdy nepoužil bol PUR. Aby som to ale skrátil, vlastne som chcel dať informáciu kam som sa dnes dopracoval, čo používam a s čím som spokojný. A veľmi mi to pomáha pri stavbe. Takže konkrétne -
Titebond na lepenie dreva. Keď sa objavil na trhu začal som s verziou Original, jedine čo mi vadilo bol čas na nanesenie, pri väčších plochách sa mi zdálo 5 min málo. Tak som doplnil verziu Ultimate, kde je to ca 10 minút. Inak nemám žiadnu výhradu.
5-min Epoxy - na trhu je spústa výrobcov, mne sa najviac osvedčil od firmy R&G, pričom je k dispozícii aj u iných dodávateľov, ako v tomto prípade Robbe.
UHU Plus endfest. Pre spoje kde je potreba najvyššiu pevnosť. Síce schne ca 12 hodín, ale čas na spracovanie je dostatočný, dobre sa rozlieva, po vytvrdnutí je povrch tvrdý a dobre sa brúsi. Pevnosť vynikajúca.
Super Phatic - veľmi rýchlo som si naň zvykol, je to taká náhrada za sekundové lepidlo, pritom nezapácha, dobre zateká aj rýcho tvrdne, ale nie tak rýchlo ako klasický sekunďák.
MD Glue extreme. Na sekundových lepidlách mi vadilo mnoho vecí, jeho agresivita, zápach, rýchlosť tvrdnutia, biele mapy, živitnosť. Až som objavil toto lepidlo od firmy Marston Domsel a od vtedy iné nepoužívam. V podstate má rovnaké vlastnosti ako klasické kyanoakrylátové, ale nezapácha ani netvorí biele mapy. Je k dispozícii v troch viskozitách, ja používam len to najredšie. A k tomu samozrejme aj urýchlovač rovnakej značky je veľký pomocník.
Nie často, ale niekedy predsa používam pre prelaminovanie klasickú laminovaciu verziu Epoxydu, v tomto prípade najlepšie je opäť od R&G. S použitím skleného plniva je výborný aj na vyplnenie rôznych plôch.
Titebond na lepenie dreva. Keď sa objavil na trhu začal som s verziou Original, jedine čo mi vadilo bol čas na nanesenie, pri väčších plochách sa mi zdálo 5 min málo. Tak som doplnil verziu Ultimate, kde je to ca 10 minút. Inak nemám žiadnu výhradu.
5-min Epoxy - na trhu je spústa výrobcov, mne sa najviac osvedčil od firmy R&G, pričom je k dispozícii aj u iných dodávateľov, ako v tomto prípade Robbe.
UHU Plus endfest. Pre spoje kde je potreba najvyššiu pevnosť. Síce schne ca 12 hodín, ale čas na spracovanie je dostatočný, dobre sa rozlieva, po vytvrdnutí je povrch tvrdý a dobre sa brúsi. Pevnosť vynikajúca.
Super Phatic - veľmi rýchlo som si naň zvykol, je to taká náhrada za sekundové lepidlo, pritom nezapácha, dobre zateká aj rýcho tvrdne, ale nie tak rýchlo ako klasický sekunďák.
MD Glue extreme. Na sekundových lepidlách mi vadilo mnoho vecí, jeho agresivita, zápach, rýchlosť tvrdnutia, biele mapy, živitnosť. Až som objavil toto lepidlo od firmy Marston Domsel a od vtedy iné nepoužívam. V podstate má rovnaké vlastnosti ako klasické kyanoakrylátové, ale nezapácha ani netvorí biele mapy. Je k dispozícii v troch viskozitách, ja používam len to najredšie. A k tomu samozrejme aj urýchlovač rovnakej značky je veľký pomocník.
Nie často, ale niekedy predsa používam pre prelaminovanie klasickú laminovaciu verziu Epoxydu, v tomto prípade najlepšie je opäť od R&G. S použitím skleného plniva je výborný aj na vyplnenie rôznych plôch.
24.1.2022
ALADIN alebo opäť jeden zabudnutý príbeh. Aj v tomto prípade som vďačný internetu za možnosť hľadať a aj nachádzať veľa nielen zaujímavých, ale mnohokrát aj zabudnutých vecí. To je aj tento prípad, keď na modelárskom portáli na mňa vyskočil tento model - stavebnica vetroňa od firmy Hegi. A v ten moment sa mi rozsvietilo, však ten som aj ja mal, aj postavil aj lietal. Fakt je, že od vtedy uplynulo už 45 rokov. Ja som bol začínajúci modelár, moc som toho ešte nevedel ani o lietaní ani o aerodynamike. Bol ovládaný výškovkou a smerovkou, taká pekná polomaketa, ale nie moc vhodná pre začiatočníka. Asi som ani ťažisko netrafil, bolo to moc rýchle, vrtkavé. Len padnúť a padnúť do vývrtky. Poradiť mi nemal kto. Keď sa k tomu ešte priráta "spoľahlivosť" vtedajšieho RC vybavenia, no jednoducho moc som si toho s ním neužil. Spomínam, že poťah bol vtedy veľmi populárnym monofilom. Kto skúsil vie čo to bolo za piplačku. Kde mu bol potom koniec už si nespomeniem. Tak aj také boli začiatky. Ale na tú dobu to bol aj tak pre mňa určite malý veľký zázrak.
A ešte jeden pekný Aladin.
A ešte jeden pekný Aladin.
6.1.2022
Stavebná sezóna začala. Teda u mňa. Konečne, však bol už najvyšší čas. Toto je prvý projekt. A ako asi tušíte podľa fotografie opäť to bude samokrídlo. Mám toho naplánované viac, dúfam, že budem pracovitý. Už tradične vždy začínam s trupom, potom chvostové plochy a na záver krídla. Sledujte, samozrejme sa pochválim s progresom aj tu. Podobne postihnutým prajem veľa radosti nielen zo stavby, ale potom aj z lietania. A dúfam, že sa stretneme častejšie ako predchádzajúce dva roky.
12.1.2022 - trup je hotový, príjemný rozbeh, ale teraz to začne, začínam s krídlami. A to je iných zakrivení..
30.1.2022 - krídla - hrubá stavba hotová.
9.2.2022 - káble, kábliky, konektory, elektroinštalácia. Všetko vlastná práca, strávil som na tom niekoľko dní, ale teraz hotovo, nasleduje inštalácia do modelu. Aj váha vyzerá veľmi priaznivo.
27.2.2022 - pri inštalácii serv sa dostávam k už akémusi štandartu. Takto je uchtené servo pre ovládanie brzdy.
12.3.2022 - Prvý krát vcelku. Ostáva poťah ešte.
25.4.2022 - Blížim sa k finišu, ostáva dorobiť povrchovku, inštalácie RC a vyváženie.
12.1.2022 - trup je hotový, príjemný rozbeh, ale teraz to začne, začínam s krídlami. A to je iných zakrivení..
30.1.2022 - krídla - hrubá stavba hotová.
9.2.2022 - káble, kábliky, konektory, elektroinštalácia. Všetko vlastná práca, strávil som na tom niekoľko dní, ale teraz hotovo, nasleduje inštalácia do modelu. Aj váha vyzerá veľmi priaznivo.
27.2.2022 - pri inštalácii serv sa dostávam k už akémusi štandartu. Takto je uchtené servo pre ovládanie brzdy.
12.3.2022 - Prvý krát vcelku. Ostáva poťah ešte.
25.4.2022 - Blížim sa k finišu, ostáva dorobiť povrchovku, inštalácie RC a vyváženie.
21.12.2022
Veľmi chytrý prípravok. Starší "stavači" povedané Vojtovou terminológiou si určite pamätajú, že súčasťou lupienkovej pilky bol drevený V prípravok na ktorom sa výborne vyrezávalo čokoľvek tvarové. Aj ja som mal, ale to už bolo dávno. Dlho som si pomáhal ako to šlo, provizórne na stole, alebo vo zveráku. Nikde som nevedel nájsť tohto chytrého pomocníka. Až teraz náhoda? Možno. V katalógu KRICK medzi mnohými inými pomôckami som konečne našiel to čo hľadám. Ale patrične zdokonalené, hodné 21. storočia. Je z plastu, uchytáva sa pomocou dvoch svoriek, takže je pevne upnutý k okraju stola. Je na ňom možné nielen pohodlne rezať lupienkovou pilkou, ale aj mnoho iného - upínanie, rezanie, pilovanie, vŕtanie. Výrobca je talianska firma Amati.Veľmi praktický vianočný darček som už aj vyskúšal a je to paráda. A nie je ani drahý. Doporučujem.
11.12.2022
Prime RES II. Novinka na trhu s RES modelmi tentoraz od Chorvátskej firmy CLM-PRO. Nevedel som o tomto výrobcovi, dnes ich je už po celom svete spústy. A nedá sa mi, ani nechcem o všetkých písať, tento model ma ale zaujal okamžite. Je tu použité veľa inovatívneho, čo ja rád a aj inšpirácia pre ostatných. Veľa premyslených detailov ako poistka vonkajších častí krídla, vlečný háčik, jednoducho a rýchlo prístupný priestor na balast aj ďalšie. Krásny farebný výkres, podložky pre stavbu krídiel z polystyrénu, je jasné, že autor má veľa praktických skúseností so stavbou aj súťažným lietaním. Čo sa mi nepáči je ako vždy spálené plochy po rezaní laserom (keby tak bola verzia s frézovnými dielmi) a povrch je znehodnotený veľkými vypálenými popiskami na viditeľných miestach. Škoda. Napriek tomu sa mi páči a ak aj letové vlastnosti sú dobré tak je to veľmi podarené dielo a dávam palec hore.
5.12.2022
Kalendár súťaží F3L 2023. Janko Litva dal už teraz k dispozícii zoznam súťaží našej RES/F3L kategórie na budúci rok vrátane zopár ďalších konaných v okolitých štátoch. To je fajn, že s prdstihom sa dá plánovať aj motivovať.
F3L 2023 Slovensko.
F3L 2023 Slovensko.
1.12.2022
FALKO - nový "antik" klzák. Aeronaut pokračuje v rozširovaní sortimentu o retro modely. Tento má pôvod v hádzadle Aero-Falke, ktorý je v ponuke už od 60. rokov. Je to stavebnica z dielov rezaných laserom. Ovládané sú krídelká a kormidlá. Rozpätie krídiel je 1780 mm, dlžka trupu 1220 mm, plocha krídla 28 dm2. Vhodný na svah do mierneho vetra. Alebo je možné doplniť pylón s tlačnou vrtuľou. Potom je nazávislý od vetra. A len tak si poletovať pre radosť svoju aj divákov. Je to klasická drevená konštrukcia s retro vzhľadom čo sa mne moc páči. Jediná výhrada už tradične je k rezaniu laserom, nemám to rád a spálené čierne musí ísť preč. Ale žiaľ výrobcov používajúcich klasické frézovanie je dnes už veľmi málo. Ak uvažujete o darčeku pod stromček, potom toto je môj typ.
18.11.2022
GRAUPNER 1972. Už je to 50 rokov čo vyšiel tento katalóg. Mám k nemu aj k tomuto obdobiu zvláštnu nostalgiu. Bolo to obdobie kedy som začínal s modelárstvom a toto ma drží až dodnes. Udo z Dortmundu spracoval veľmi dobre práve tento katalóg, k tomu peknú hudbu. Nedá mi to a ponúkam ďalším či už pamätníkom, ale aj ostatným modelárom. Zvláštne bolo, že napriek tomu, že tieto veci pochádzali zo "západu" viaceré sa objavili aj navoľno v našich modelárskych obchodoch. Tak som ja mal napríklad malého gumáčika BO 209 Monsun, ktorého som ale prerobil na motorček CO2, potom to bol Terry na jednokanál, pohon MVVS 1,5 ccm. Neskôr som mal aj veľké MAXI na OS MAX 6,5 ccm, ale to bolo už myslím v 80-tych rokoch. Spannfix, alebo Glattfix používam dodnes, k tomu samozrejme veveričie štetce. Chvíľu som mal požičanú z klubu (LMK Púchov v tej dobe) aparatúru Miniprop 4. Spomínam si, že som si v tej dobe kúpil 2 lineárne servá - tie šedé, každé po 300 Kčs. To bolo viac ako poklad. Neskôr som dostal čierny 8-kanál Varioprop. Z motorov som mal maličký detoňák Taifun Hobby 1 ccm. No a postupne si plním ešte ďalšie nesplnené priania - postavil som legendárne Amigo, chcel by som ešte akrobata KWIK FLY. Dnes je k dispozícii aj maličký BO 209 Monsun v originálnej veľkosti, samozrejme ako elektro. A určite sú aj ďalšie, ktoré ešte prídu na radu.
1.11.2022
Novinka na trhu - "CHASERVO" pokrok sa nedá zastaviť a postupne sa objavujú veci pred časom nepredstaviteľné. Aj keď podrobnosti neviem, iniciatívu majú v tom nemeckí ľudia, ktorí po dohode s čínskymi ľuďmi uviedli toto nové servo. A mne to aj tak prišlo práve vhod. Pre nový mini svahák som hľadal vhodné servo a aj navrhované KST HV06 bolo stále "veľké". Ono by aj to šlo, ale pre málo miesta v trupe len s jednočlánkom LiPol čo ja s princípu odmietam! No a zrazu je tu riešenie v podobe tohto drobca. Nemusím ich dávať za seba, ale vedľa, tak ušetrím miesto a v pohode tam dostanem aj dvojčlánok 300 mAh, aj príjmač. A k dispozícii mám maximálny možný výkon serva. Ešte k parametrom - nominálne napätie 8,4 V pri 24 N.cm, rýchlosť 0,05 sec/60st. Rozmery. Hmotnosť 6,1 g. Samozrejmosť je Al púzdro, bezjadrový "hollow cup" motor (detail), kovové prevody, dve ložiská. Po jeho vybalení a porovnaní s servom KST, mi boli obe nápadne podobné akoby z jednej dielne vrátane pák, aj obalu. No a nakoniec som sa dočítal, že výrobca je KST, čo je určite fajn a aj zárukou kvality. Okrem tohto existuje ešte aj LV varianta pre napätie do 5 V. A ešte jedna informácia na záver - aj tieto servá je možné programovať - teda nastaviť neutrálnu polohu a meniť frekvenciu originál nástrojom od KST. Ešte tak keby vedelo aj s-bus tak pre mňa dokonalé.
Doplnené video od Thorstena - Lipo Heizkoffer.
Doplnené video od Thorstena - Lipo Heizkoffer.
4.10.2022
Majstrovstvá sveta svahových vetroňov kat F3F sa začali aj za účasti slovenských pretekárov. Tieto sa konajú v Dánsku od 2. do 8. októbra 2022. Dnes práve končí 9. kolom druhý súťažný deň. Informácie z pohľadu našich na svojej stránke denne dokumentuje Laco Vašek. Kto chce viac tu je oficiálna stránka majstrovstiev, alebo potom sa dajú sledovať priebežné výsledky prakticky v reálnom čase na tomto odkaze. Želám našim veľa športového šťastia a držím palce.
20.9.2022
920 MHz systém Futaba. V máji tohto roku bol predstavený tento systém, oficiálne je uvedený na webe Futaby práve teraz. Predaj by mal byť zahájený od októbra. Po preštudovaní zverejnených informácií je mi fungovanie systému už jasnejšie aj keď mám z toho celého zmiešané pocity.. Podporované vysielače sú T32MZ, T18SZ, T16IZ a po pripojení napájania aj T16SZ a T12K. Príjmač je zapojený cez moduly FDLS-1, alebo DLPH-1. Ak som to správne pochopil, pri výpadku hlavného 2,4 MHz príjmača sa prepne na záložný 920 MHz. V závere predstavenia sa uvádza, že systém kôli rozdielnym zákonom nemožno použiť v zámorí. Či pre japoncov je to aj EU neviem. Ani to či je použitie tejto frekvencie u nás povolené. Katalógová cena za komplet zariadenie je 44 000 jenov. ( ca 300 € ) Či a kedy sa objaví v našich končinách prinesie až budúcno.
2.9.2022
"Smart" merač akumulátorov od Futaby. Aj keď nejde o zariadenie vyvinuté Futabou, pôvod má vo firme ISDT (BG-8S) myslím, že to nie je vôbec na škodu a robia tak mnohé firmy pre doplnenie svojho portfóia. Práve naopak, pokiaľ sa objaví pod značkou Futaba je to záruka, že sa jedná o špičkový produkt. Už dlhšiu dobu mám zámer kúpiť tento merák, ale doteraz bolo vždy niečo dôležitejšie. Tak možno sa do konca roka objaví aj v našich končinách a budem mať svoj vianočný darček. Čo všetko toto chytré zariadenie dokáže - analyzavať všetky bežné druhy aku až do 8 článkov vrátane NiMH, presnosť 0,005V/4,2 V, výstup USB sa dá použiť na napájanie/nabíjanie ďalších zariadení ako telefóny a iné až do 12V/2A. Čo je určite veľmi dobrá funkcia. Cez mikro USB je možnosť upgrade. A možno ešte aj viac, pretože zatiaľ sa info objavilo len na domovskej (v japonskom jazyku) stránke Futaby. A, na záver - teším sa.
21.8.2022
Medzinárodná súťaž kat. F3L. Tento víkend 20. 21. za účasti slovenských pretekárov v rakúskom Admonte sa uskutočnila jedna z prvých medzinárodných súťaží. Žiaľ kôli zlým poveternostným podmienkamm sa odlietali iba 4 základné kolá. A myslím, že aj to bol úspech v tak mizernom počasí. Objavili sa aj maximá, to značí, že skutočne tu boli aj tí najlepší, či už z Rakúska, Nemecka, ale aj naša špička. Výsledková listina je k dispozícii. Vďaka oficálne schváleným FAI pravidlám (aj keď zatiaľ dočasným) je takto možné priame stretávanie pretekárov, rôznych konštrukcií, taktík lietania z rôznych krajín.
Pekné video je ešte k pozretiu.
Pekné video je ešte k pozretiu.
14.8.2022
Slováci Majstrami sveta! Úžasný úspech našich upútaných akrobatov kat. F2B na Majstrovstvách sveta v Poľsku. Igor Burger je majstrom sveta, v junioroch Patrik Dolobač skončil druhý a v družstvách naši získali zlato. Však viac dosiahnuť už ani nešlo. Jozef Gábriš by bol na nich určite hrdý a Janko Škrabálek je tiež. (Náš bývalý a dlhoročný náčelník klubu) Je to fantastické. Výsledky.
8.8.2022
Školenie pilotov kat. F3L. Ako výborný počin považujem uskutočnenie tejto akcie. Aj na Slovensku sa teší táto kategória aktuálne veľkej popularite. Okrem vysokej účasti na súťažiach je určite veľký počet ďalších lietajúcich majiteľov takýchto modelov. Ak budem môcť určite sa zúčastním aj ja a doporučujem všetkým či už skúseným, alebo úplným začiatočníkom. V Tekovskom Hrádku majú krásne letisko, výborné zázemie, perfektnú organizáciu. A určite sa tu zíde veľká partia podobne "strelených" ľudí. Dúfam, že aj počasie bude priaznivé a teším sa. Pozvánka.
25.7.2022
Majstrovstvá sveta kat. F3K - RC hádzadlá opäť v Martine. Určite najväčšia modelárska udalosť tejto mimoriadne rozšírenej modelárskej kategórie včara začala v Martine. A to po nútenej dvojročnej pauze. 23 zúčastnených štátov a takmer stovka pretekárov. Aj ja som rád, že také niečo dokážu zorganizovať slovenský modelári, držím palce až to dopadne k všeobecnej spokojnosti za krásneho letného počasia. Pre záujemcov na diaľku je k dispozícii stránka organizátora, určite veľa sa dá najsť na f-buku aj v reálnom čase.
30.7.2022 - dobojované. Kto chce pozrieť - tu sú výsledky.
Ako ste si už asi všimli vo finále sa stala taká kuriózna vec, keď zvíťazil a Majstrom sveta sa stal posledný z 12 postupujúcich Ivo Bratršovský. Zaujalo ma to aj preto, že s Ivom sa osobne poznám, nie je len pretekár, ale aj výrobca lietadiel F3K Progress a teraz aj Precious. Keď som v Hôrkach videl prvý raz na vlastné oči súťaž tejto kategórie tak ma to zaujalo, že som sa rozhodol to osobne vyskúšať. Oslovil som vtedy Iva a objednal Progress. Bol som aj potom osobne si ho prevziať u neho doma. Vtedy aj teraz vzdávam úctu ľuďom, ktorí dokážu takéto veci. Určite nemám súťažné ambície, ale model lieta úžasne, aj keď ja ho nedokážem dostať vyššie ako 40 m. Je to len relax a nová skúsenosť, k lietaniu nič nepotrebujem, ani motor, ani lanko. Len trocha zručnosti a cvik. Tak aj takto dodatočne gratulujem Ivovi k vynikajúcemu úspechu.
30.7.2022 - dobojované. Kto chce pozrieť - tu sú výsledky.
Ako ste si už asi všimli vo finále sa stala taká kuriózna vec, keď zvíťazil a Majstrom sveta sa stal posledný z 12 postupujúcich Ivo Bratršovský. Zaujalo ma to aj preto, že s Ivom sa osobne poznám, nie je len pretekár, ale aj výrobca lietadiel F3K Progress a teraz aj Precious. Keď som v Hôrkach videl prvý raz na vlastné oči súťaž tejto kategórie tak ma to zaujalo, že som sa rozhodol to osobne vyskúšať. Oslovil som vtedy Iva a objednal Progress. Bol som aj potom osobne si ho prevziať u neho doma. Vtedy aj teraz vzdávam úctu ľuďom, ktorí dokážu takéto veci. Určite nemám súťažné ambície, ale model lieta úžasne, aj keď ja ho nedokážem dostať vyššie ako 40 m. Je to len relax a nová skúsenosť, k lietaniu nič nepotrebujem, ani motor, ani lanko. Len trocha zručnosti a cvik. Tak aj takto dodatočne gratulujem Ivovi k vynikajúcemu úspechu.
19.7.2022
AERONAUT oslavuje 100. výročie. Je to neuveriteľné, ale pravdivé, že v Nemecku dokázala modelárska firma prežiť všetky úskalia, presadila sa a stále sa presadzuje svojími vlastnými výrobkami. Žiadna Čína, ale poctivá "švábska" zručnosť. Už 4. generácia majiteľov má stále čo ponúknuť nám modelárom čo chceme nielen lietať s hotovými, ale dať k poctivému drevenému základu niečo vlastné. Pri tejto príležitosti obnovili, resp. prerobili a redizajnovali na aktuálnu technologickú úroveň klasický dvojplošník zo začiatku 70-tych rokov UDET FLAMINGO. Balzová konštrukcia a klasický vzhľad dvojplošníka rozumných rozmerov ma okamžite zaujal a je to môj horúci kandidát na ďalší stavebný projekt. Ešte treba povedať, že Aeronaut to nie sú len lietadlá, ale aj krásne lode a veľmi veľa stavebných materiálov, pomôcok, náradia. Firma je u mňa asi naj top, však z tých klasických už nie je ani Graupner, ani Robbe. Ostali po nich len obchodné značky. A spomienky. Tak sa teším a želám až nám robia radosť aj nasledujúcich sto rokov.
19.7.2022
Aktualitácia pre T16IZ. Futaba práve uvolnila aktualizáciu tohto vysielača. Najnovšia je teraz verzia 3.3. Poteší hlavne majiteľov plošníkového gyra GYA 553 a motora O.S. EM-100. Asi najlepšia podpora Futaby je na Rudiho portáli. Tu sú aj všetky informácie vrátane súborov na stiahnutie.
8.7.2022
"Sweet Life.." možno nesúvisí s ostatnými témami, ale je to niečo čo ma skutočne dostalo. Pozeral by som stále dokola. Nedá mi preto, aby som to zdieľal hlavne s podobne postihnutými. A vôbec nejde o tú colu.
2.6.2022
Aktualitácia pre vysielače T16/T18/FX36 je od dnes k dispozícii. Jedná sa o verziu 4.2 a k tomu aj Telemetry Log Converter verzia 1.9. Problém je, že informácia aj dáta sú len na japoskej stránke Futaby samozrejme všetko v japončine a u európskych dodávateľov sa objaví po nejakom čase a to býva aj týždne, niekedy mesiace. Žiaľ náš Pelikán nemá žiadnu podporu, pokiaľ viem pracujú na tom, ale zatiaľ zrejme majú iné priority. Najskôr to zverejní asi Rudi na jeho Futaba fóre. FW dávajú japonci aj v anglickej verzii, dá sa stiahnuť aj mám už nainštalované, ale keď ešte aj pdf dokumentáciu majú pod heslom tak ani google prekladač nepomôže, neostáva nič iné ako čakať.
Doplnené - tak teraz ACT dali k dispozícii túto aktualizáciu už na druhý deň.
Doplnené - tak teraz ACT dali k dispozícii túto aktualizáciu už na druhý deň.
26.5.2022
Futaba TM-18 Na tradičnej hoby výstave v japonskej Shizuoke Futaba okrem iného predstavila vysielací modul TM-18 a k tomu príjmač R 9001SB. Jedná sa o rozšírenie vysielačov T32MZ, T18SZ a T16IZ na frekvencii 920 MHz. Žiadne ďalšie detaily nie sú zatiaľ k dispozícii.
16.5.2022
YGE tak trocha iný regulátor teda podľa mňa úplne iný oproti ostatným čo sú na trhu. Používam už len HV servá napájané dvojčlánkom LiPol. Problém je pri napájaní z BEC regulátora motoru. Tu je u bežných regulátorov napájanie 5, max 6 V. Hľadal som a aj našiel práve tento od nemeckej firmy IGE. Pozrel som čo tieto regulátory dokážu a zostal som s otvorenými ústami.. V tom ma napadla istá paralela s firmou Schulze, ktorá v počiatkoch elektro motorizácie stála ďaleko pred všetkými. Mal som od nich veľa - nabíjače Chamäleon, potom Next, regulátory a mnohé ďalšie. Potom prišla Čína, ktorá kopírovala všetko a žiaľ firma, ktorá veľmi investovala musela skončiť. Ale späť k IGE. Práve mám na stole regulátor IGE 65LVT. K tomu telemetrický adaptér TEX Y a USB adaptér pre pripojenie k PC. Prostredníctvom konfiguračného PC software sa dá nastavovať prakticky úplne všetko čo si skúsený či už letecký, lodný, alebo heli uživateľ vie predstaviť. U nastavení BEC je možnosť vybrať napätie od 5,5 V po 8,4 V a prúd podľa napätia od 8 do 18 A. Okrem toho má výstup s telemetrickými údajmi kompatibilný prakticky so všetkými vysielačmi na trhu. U mňa samozrejme Futaba, po pripojení k príjmaču vie rozpoznať a zvoliť konkrétnu značku. Tých výstupných údajov je skutočne veľa, ja ich mám deväť - napätie, prúd a spotrebovaná kapacita napájacieho aku, otáčky, teplota regulátora, poloha knipla, resp signálu v %, pre BEC potom zvlášť napätie, prúd a teplota. Čo si z toho potom pilot vyberie/zobrazí/vypočuje je na ňom a možnostiach vysielača. Samozrejme je tu aj možnosť aktualizácie či už konfugurátora, alebo fw regulátora. Môj regulátor je už nakonfigurovaný pre konkrétny model, telemetria je tiež funkčná. Všetko funguje tak ako má, žiadny problém pri tom nebol, veľa vecí je intuitívnych, ku každej nastavovanej hodnote je k dispozícii nápoveda. Jednoducho radosť !
Určite nie sú tieto regulátory pre každého, cena zodpovedá tomu čo všetko dokáže, ale skúsení to určite ocenia. Napísal som tentoraz trocha viac, ale o tomto sa jednou vetou určite nedá.
Určite nie sú tieto regulátory pre každého, cena zodpovedá tomu čo všetko dokáže, ale skúsení to určite ocenia. Napísal som tentoraz trocha viac, ale o tomto sa jednou vetou určite nedá.
29.4.2022
Prvý pretek kat. F3L Martin sa blíži. Termín nedeľa 8.5.2022. Teším sa a dúfam, že bude priaznivé počasie. Propozície.
19.3.2022
Vírnikom naprieč Afriku Už je to dva roky čo som sa stal súčasťou komunity "vírnikárov" a pol roka skutočným pilotom tohto netradičného lietajúceho stroja. Za nebývalým rozvojom a popularitou vírnikového lietania v našich končinách je Pavel Březina, zakladateľ, majiteľ firmy Nirvana, leteckej školy, autorom projektu Gyromotion - prvý litajúci stroj oficiálne certifikovaný aj pre prevádzku po cestnej komunikácii so sídlom na letisku v Přerove. Na vírnikoch má odlietané viac ako 5 000 hodín. Veľa sa dá o ňom napísať, mnoho krajín aj kontinentov už preletel. Najnovší projekt, ktorý sa práve začal je prelet, putovanie naprieč Afrikou z Kapského Mesta až domov do Přerova. Pre záujemcov je tu webová stránka kde môžete čítať všetko o tejto ceste ako aj aktuálny pohyb takmer v priamom prenose. Aj ja sledujem so zatajeným dychom a držím im palce.
16.3.2022
WIK katalóg Viackrát som už spomínal firmu WIK ku ktorej mám stále nostalgický vzťah. Dostal sa mi do rúk ich katalóg z roku 1978/79. Listoval som v ňom a žasol nad tým čo už vtedy bolo k dispozícii. Prakticky všetko čo len modelár a aj ten súčasný si môže priať. Stavebnice, lietadlá, vrtuľníky, lode aj autá. A k tomu potrebný materiál, náradie, elektronika aj motory. Tak ak máte chuť ponúkam tento zážitok aj Vám.
WIK 1 WIK 2 WIK 3
WIK 1 WIK 2 WIK 3
4.3.2022
CONTEST Eurotour Táto iniciatíva vznikla už pred pár rokmi, ale doteraz som jej nevenoval pozornosť. Až teraz keď sem bola pridaná aj kat. F3L (RES) potom čo boli vydané oficiálne pravidlá FAI začínam sledovať. Podľa vyjadrenia iniciátorov je snaha prezentovať súťaže rôznych kategórii vetroňov a elektrovetroňov vrátane všetkých súťaží, ktoré sa konajú vrámci tohto serálu. Tak ak Vás to tiež zaujíma pozrite stránku CONTEST.
8.2.2022
WINDY Pozorní čitatelia si určite všimli, že k odkazu o počasí v našom areáli Plevník k Aladinovi som pridal aj WINDY. Viem, že táto služba funguje už dlhšie, aj som ju občas otvoril, ale akosi som nemal čas pochopiť ako funguje. Existuje spústa predpovedných portálov, aj aplikácií, skúsenosť mám, že viac, albo menej sa rozchádzajú v predpovediach či už počasia, alebo vetra. Teraz mám viac času, aj keď zima je lietať každý týždeň chcem. A tak som sa opäť vrátil k Windy a priznám sa aj na doporučenia priateľov, profesionálnych pilotov. Existuje portál, a pre rôzne platformy sú aj aplikácie. Tak som nainštaloval, vytvoril si účet, urobil nastavenia základné a potom som si miesta, ktoré ma zaujímajú uložil. Potom, je jedno či som na telefóne, alebo tablete, alebo na desktope, vždy mám okamžitý prehľad. Bezplatne je k dispozícii predpoveď na 5 dní dopredu a každé 3 hodiny. A čo je ale podstatné predpovede sa skutočne čo najviac približujú skutočnosti. Od teraz bez Windy ani na krok, alebo skok. (však chcem bezpečne lietať) Vrelo doporučujem.
8.2.2022
FUTABA R3104SB Môj najobľúbenejší príjmač od Futaby je typ R3004SB. Mám ich už určite viac ako desať. Pre malé lietadlá, vetrone a hlavne všetky RES -ky sú vybavené práve týmto príjmačom. Jediná nevýhoda, ktorú mal je, že u tohto príjmača ako jediného z rady T-FHSS nepodporuje funkciu ID modelu. Ak máte jeden, dva príjmače a k tomu rôzne modely tak to nie je až tak podstatné. Ale ak máte viacero podobných potom je to už problém. Priznám sa stalo sa mi na súťaži, že som riadil model s iným programom, samozrejme aj všetky nastavenia, trimy boli iné. V zápale boja som zabudol vo vysielači zmeniť model. A nestačil som sa čudovať prečo mi to nelieta. Tak to je teraz už minulosť a Futaba tento príjmač modifikovala, tento podporuje aj túto funkciu. Priznám sa, že som niečo podobné aj očakával a som rád, že Futaba aj keď neskoro, ale predsa túto úpravu realizovala.
15.6.2021 - príjmač u Pelikána konečne dostupný.
17.6.2022 - už aj u mňa aj spárovaný.
15.6.2021 - príjmač u Pelikána konečne dostupný.
17.6.2022 - už aj u mňa aj spárovaný.
27.1.2022
SOLARFILM LITE Nažehľovacia poťahová fólia. Pred časom rozšírená po celom svete. Dnes prakticky nedostupná. Počul som, že skončili s výrobou. A pred pár dňami som našiel nielen ich stránku, ale aj možnosť objednať. Je tam rôzne, mňa zaujala predovšetkým táto varianta s hmotnosťou 20 g na m2. V ponuke sú rôzne typy chcel som transparentné, ale aktuálne je v ponuke len žltá 70 x 127 cm. Objednal som, a po týždni aj doostal. Teda je to trocha komplikovanejšie pretože výrobca je v o Veľkej Británii, teda už žiaľ mimo EÚ. Tak treba prirátať aj clo a dph k tomu. Cena je ca 7,2 € za rozmer 0,7 x 1 m2. K tomu je treba pripočítať dopravu a dovozné poplatky. Chcel som, ale vyskúšať, pretože dnes v EÚ nikto nepredáva. (pokiaľ viem) Doteraz všetky RES -ky som poťahoval s Oralight. Na ďalšom to ale vyskúšam a dám vedieť.
26.1.2022
Servo KST A08 Do nového samorkídla som pôvodne chcel použiť servá KST X06, ale pretože je riadené klapkami relatívne veľkej plochy aj hmotnosti som uznal, že to bude slabé. Rozhodnutie padlo na osvedčené KST X08. Nakoniec som, ale zistil, že medzičasom sa objavilo nové servo KST A08. Rozmery sú prakticky zhodné aj hmotnosť, viditeľný rozdiel je len v tom, že motor je zapúzdrený. Rozmery sú 8 x 19 x 23,5 mm, sila pri 8,4 V je 32 Ncm, hmotnosť prakticky rovnaká - 8,4 g aj s namontovanou pákou. Všade uvádzajú hmotnosť 7 g čo sa mi nezdalo preto som ich zvážil. Cena je vyššia o ca 2 € oproti X08. Vo všetkých mojich modeloch používam napájanie 2-oj článkom, takže môžem naplno využiť silu serva. Už som viackrát písal, že mám rád tieto servá a pri výbere väčšinou skončím pri tejto značke. Ešte možno jedna vec, aj keď zatiaľ nemám takú potrebu servo je programovateľné.
22.1.2022
OLDIEMAN Mám viac času už a nielen kôli zimnému obdobiu.. , tak sledujem čo sa v našich bližších aj ďalších končinách deje, čo nové sa objaví z toho čo je v mojom záujme modelárskom. Už som toho veľa videl aj zažil, preto si vyberám. A čo by som potenciálne aj doplnil do môjho hangáru. A musím povedať, že moc toho nie je, ale zas nemusím sa postaviť pred voľbu, ktorej som doteraz nevedel odolať. A aj keď mám môj hangár špeciálne na tento účel postavený, už teraz je plný.
A práve teraz som objavil niečo, čo mi urobilo dobre a čo by som chcel, teda ak.. neodolám. O firme Extron som už pred časom písal, je to vlastne potomok po legendárnom Wilfriedovi Klingerovi aj jeho firme WIK. Mal som od neho modely už ako -násťročný niekedy v sedemdesiatych rokoch. No ale späť k modelu - je to taká replika historického Fokkera. Nielenže vyzerá dobre, páči sa mi konštrukcia, najradšej mám kity frézované, žiaľ tu moc na výber nie je, tak potom ostáva druhá voľba laserom rezané diely. A nie nepodstatné a pre mňa plus, konštrukcia aj výroba je nemecká. To je prípad tohto modelu. Predstavujem si to už aj konkrétne, určite by som urobil poťah tak ako za mlada čiže papier farebný tak aby som nemusel farbiť, len lakovať. Pohon by som nechal tak ako je navrhnutý - elektromotor a aku. Nie je to úplne podľa mojich predstáv, ale spaľovákov mám aj tak už hodne a toto je už také pohodlnejšie pre staršieho človeka. Podľa výrobcu by stavebnica laserom rezaných dielov mala byť k dispozícii koncom januára. Cena je tiež relatívne prijateľná, tak mám ešte chvíľu čas na rozmyslenie. Ak sa ale rozhodnem určite dám vedieť.
A práve teraz som objavil niečo, čo mi urobilo dobre a čo by som chcel, teda ak.. neodolám. O firme Extron som už pred časom písal, je to vlastne potomok po legendárnom Wilfriedovi Klingerovi aj jeho firme WIK. Mal som od neho modely už ako -násťročný niekedy v sedemdesiatych rokoch. No ale späť k modelu - je to taká replika historického Fokkera. Nielenže vyzerá dobre, páči sa mi konštrukcia, najradšej mám kity frézované, žiaľ tu moc na výber nie je, tak potom ostáva druhá voľba laserom rezané diely. A nie nepodstatné a pre mňa plus, konštrukcia aj výroba je nemecká. To je prípad tohto modelu. Predstavujem si to už aj konkrétne, určite by som urobil poťah tak ako za mlada čiže papier farebný tak aby som nemusel farbiť, len lakovať. Pohon by som nechal tak ako je navrhnutý - elektromotor a aku. Nie je to úplne podľa mojich predstáv, ale spaľovákov mám aj tak už hodne a toto je už také pohodlnejšie pre staršieho človeka. Podľa výrobcu by stavebnica laserom rezaných dielov mala byť k dispozícii koncom januára. Cena je tiež relatívne prijateľná, tak mám ešte chvíľu čas na rozmyslenie. Ak sa ale rozhodnem určite dám vedieť.
9.1.2022
KAVAN C100 duo Nejak mi je tento nabíjač povedomý. Minulý rok som kúpil nabíjač ISDT K2. A hľa Kavan ho prebalil a zaradil do svojej ponuky. Nechcem teraz porovnávať cenu originálu a tohto od Kavanu ani nemám dôvod robiť reklamu, len informovať o mojej skúsenosti. Fakt je, že ja som s ním moc spokojný, napriek tomu, že mám aj drahšie, aj výkonnejšie nabíjače. V tomto prípade platí na 100 % že je "user friendly", teda okrem jeho technických schopností. Môžem ho vrelo doporučiť. Písal som o ňom na tomto mieste v 7. mesiaci minulého roku.
Lorem ipsum
-
TeleportMe
Témy dňa - archív